E B I D M O T O R

Loading

3 Langkah Menjaga Rantai Motor Sebelum Tragedi Berlaku!

Rantai atau gegancu atau lebih dikenali sebagai sprocket adalah antara komponen penting bagi sesebuah motosikal, berfungsi untuk mengagihkan kuasa daripada enjin bagi menggerakkan roda belakang. Kekuatan dan fungsi sprocket akan menyusut dalam jangka masa tertentu berdasarkan beberapa faktor seperti kekerapan menunggung motosikal, cuaca hujan dan kotoran seperti debu daripada permukaan jalan raya. Jangka hayat dan pretasi sistem pacuan ini boleh terjejas jika peunggang motosikal tidak mengambil berat tentang soalan penjagaan rantai dan sprocket. 

 

1. Pemeriksaan:

Anda mesti memeriksa rantai dan sproket anda untuk kerosakan, kehausan dan free-play dalam penyesuaian sebelum setiap perjalanan. 

  • Periksa tempat yang ketat dengan memutar roda belakang. Sekiranya ia tidak berputar dengan bebas maka rantai baru mungkin diperlukan atau diejas semula.
  • Periksa sproket belakang dan pastikan bahagian atas gigi tidak melengkung.
  • Periksa sebarang kawasan karat. Ini adalah petunjuk untuk pelumasan yang tidak mencukupi atau perlindungan kakisan semburan rantai anda yang lemah.

 

2. Pembersihan: 

Rantai harus dibersihkan sebelum setiap pelinciran, kerana gabungan kotoran dan parut dengan pelumas / gris rantai dapat membuat 'pasta penggilingan', yang sangat mengurangkan kehidupan rantai. Sekiranya itu tidak mungkin, cubalah membersihkan rantai setiap 750KM - 1000KM .

  • Jangan sekali-kali menggunakan pembersih, pencuci dan / atau berus wayar berasaskan petroleum kerana ia akan merosakkan rantai dan / atau meterai. Seperti yang anda lakukan / lakukan dengan basikal anda yang lain, dapatkan sesuatu yang direka khas untuk pekerjaan itu dan dapatkan formula 'spray-on-rinse-off' jika anda boleh.
  • Sekiranya betul-betul suram, buka pautan dengan berus atau span nilon lembut, jangan sekali-kali menggunakan berus wayar. Apabila anda gembira, ia sudah selesai, bilas dengan air bersih.
  • Elakkan menggunakan jet tekanan tinggi atau mesin basuh tekanan, kerana air boleh masuk ke dalam cincin O, X atau Z, dan pastikan rantai kering sepenuhnya sebelum anda melincirkannya.

 

3. Pelinciran:

Rantai motosikal harus dilincirkan setiap 800KM - 1,200KM untuk memastikan prestasi yang cemerlang dan jangka hayat yang panjang.

  • Pelincirkan rantai motosikal selepas menunggang, bukan sebelumnya. Ini membolehkan semburan menyesap ke dalam rantai. 
  • Letakkan motosikal anda di kedudukan tegak kerana anda perlu memutar roda belakang sepenuhnya.
  • Semburkan rantai dengan lapisan pelincir / gris yang nipis dan sekata. Arahkan muncung penyembur di bahagian dalam rantai, putar roda sehingga anda merangkumi tiga putaran penuh rantai.

Share:
EbidMotor
Hi there,
How can I help you?
00:01
Start Chat